De Influencerovereenkomst

Samenwerken met influencers en deze inzetten voor je marketing is hip and happening.

Dat influencer marketing op grote schaal ingezet wordt is bekend, maar over het juridische aspect van deze samenwerking horen we nauwelijks iets. Eigenlijk logisch natuurlijk, want in de wereld van influencer marketing draait het om het generen van meer omzet voor beide partijen en houdt men zich liever niet al te veel bezig met juridisch gekeuvel.

In de meeste gevallen zal je te maken krijgen met een overeenkomst van opdracht. Het bedrijf of het merk dat de influencer wil inzetten is de opdrachtgever en de influencer is de opdrachtnemer. Een overeenkomst van opdracht is vormvrij. In dit artikel breng ik je op de hoogte van de belangrijkste juridische aspecten van influencer marketing.

Ga jij binnenkort samenwerken met een influencer of als influencer samenwerken met een bedrijf en heb je hulp nodig bij het opstellen van een Influencerovereenkomst en vragen over wat je onderling moet regelen? Wij denken graag met je mee - neem gerust contact met ons op.

Maak duidelijke afspraken

Het is wellicht een open deur, maar het is van belang dat de verwachtingen tussen het bedrijf en de influencer helder zijn en hier duidelijke (schriftelijke) afspraken over gemaakt worden.

Je wilt bijvoorbeeld voorkomen dat jouw influencer op hetzelfde moment samenwerkt met concurrerende brands of dat de influencer de content midden in de nacht plaatst, waardoor de influencer marketing niet maximaal benut wordt.

Stel jezelf bij het aangaan van een Influencerovereenkomst in ieder geval de volgende vragen:

  • Hoe lang gaan jullie de samenwerking aan? Enkel voor een bepaalde campagne of voor langere termijn?

  • Waar bestaat de vergoeding voor de influencer uit? Een maandelijks bedrag, een gratis product, of iets anders?

  • Op welke platformen wil je dat de influencer de content post?

  • Hoe vaak dient een influencer iets posten? Heb je een voorkeur voor een bepaald tijdstip/dag?

  • Dient de influencer bepaalde targets halen, bijvoorbeeld 100 likes per post?

  • Wat voor een content dient de influencer te plaatsen (foto’s, video’s, reels)?

  • Wanneer en hoe (alleen schriftelijk?) kunnen beide partijen van de overeenkomst af en wat zijn de gevolgen van een (tussentijdse) beëindiging?

Auteursrecht

Als je niets regelt, ligt het intellectuele eigendom van het marketing materiaal bij de influencer. Het auteursrecht is in beginsel het uitsluitend recht van de contentmaker (bijv. influencer, fotograaf). Om zonder problemen gebruik te maken van de content die de influencer voor een bedrijf maakt, is het van belang contractueel vast te leggen dat de influencer de auteursrechten overdraagt aan het bedrijf. Deze overdracht dient schriftelijk vastgelegd te worden. Hier kan je vervolgens ook direct regelen dat de influencer het bedrijf vrijwaart voor eventuele claims van derden. Indien de influencer niet wenst de auteursrechten over te dragen kan je ook werken met een (exclusieve) licentie.

Exclusiviteit

Als bedrijf wil je wellicht niet dat een influencer, tijdens of na afloop van jullie samenwerking, zijn of haar naam verbindt aan die van een concurrent. In een Influencerovereenkomst kan je dit soort afspraken vastleggen, bijvoorbeeld dat een influencer tijdens de samenwerking niet samen zal werken met concurrenten. Hierbij is het aan te raden een lijst van deze concurrenten toe te voegen aan de Influencerovereenkomst zodat hier geen misverstanden over bestaan.

Reclamecode Social Media (RSM)

Elke influencer dient zich te houden aan de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing en andere relevante reclame wet- en regelgeving. Het belangrijkste is het herkenbaarheidsvereiste: het moet zichtbaar zijn voor het publiek dat de content reclame betreft. Dit kan bijvoorbeeld door gebruik te maken van hashtags (#spon #ad). Bovendien mag de reclame niet misleidend of ondeugdzaam van aard zijn - de content mag ook geen onwaarheden bevatten.

Daarnaast is een bedrijf dat samenwerkt met influencers in de meeste gevallen verantwoordelijk voor de reclame-uitingen van de influencers. Met andere woorden: als de ingeschakelde influencer een reclameregel schendt, is het bedrijf ook in overtreding. Maak dus goede afspraken over wat een influencer post.

Tot slot is een geheimhoudingsclausule aan te raden om partijen te beschermen tegen het verspreiden van vertrouwelijke bedrijfsgegevens. Het is namelijk niet de bedoeling dat één van de partijen (bewust of onbewust) bedrijfsgevoelige informatie aan derden toespeelt. Daarnaast neem je het liefst ook een boetebeding op als stok achter de deur. Heb je vragen of behoefte aan advies, neem dan contact op met Prass Advocatuur.